Anden i glaset

Jag tänker tillbaks när jag och min vän var 12 år. Just då var det väldigt populärt att köra anden i glaset. Min mamma hade fyllt år och skulle ha kalas för släkt och vänner. Jag och min vän hade planerat att använda oss av den tomma övervåningen när kalaset pågick. Vi hade även bestämt att vi inte skulle berätta för någon att vi tänkt köra anden i glaset. Vi visste att de flesta är emot de.

Vi satt inne i mitt rum där vi fixade och donade med spelplanen. Spelplanen var klar, glaset hämtad, ljuset var tänt, rummet var släckt och allt var på sin plats. Första frågan ställdes tyst så att ingen kunde höra. Efter en kort stund märker vi att glaset rör på sig. Vi båda kollade förvårnat på varandra och frågade samtidigt om det var den andra som rörde glaset. Det var det inte. Spänningen steg. Vi fortsatte med "leken". Vi ställde frågor, glaset rörde sig och vi fick svar på våra frågor. Ingen visste vad vi ställde för fråga så det kunde knappats vart någon utav oss som rörde det.

Vi var tvugna att avbryta leken efter att min mosters man trillade ur sin rullstol med bältet på. Vi blev iskalla i våra kroppar och sprang ner för att se vad som hade hänt. Rullstolen stod upp som vanligt och han låg nere på marken med blodigt ansikte. Ambulansen kom och hämtade honom. Jag kände skuld och började fundera på om jag eller min vän hade gjort anden arg. Ambulansen hämtade honom och jag sprang upp till övervåningen. Jag frågade anden med panik om han skulle klara sig. Fortfarande kan jag komma ihåg att han svarade "Det är lugnt". Jag minns lugnet, blåste ut ljuset, tog bort spelplanen, tände lampan och gick därifrån.
Min vän och jag sa att vi aldrig mer skulle spela anden i glaset något mer.

Vi gjorde fel. Det man måste göra om man ska avsluta spelet är att fråga anden om det är okej. Vi gjorde aldrig det, utan bara packade ihop. Det sägs att anden stannar kvar i huset/lägenheten om man inte avlutar spelet riktigt. Skulle man fråga anden om man får avsluta spelet och han säger nej, blir man tvungen att fortsätta.

Jag minns att efter den dagen vi hade spelat de spelet, har jag alltid tyckt att det har spökat vid min omgivning inne i lägenheten.
En grej är när jag hade gjort mitt behov på toa. (nr ett) Innan jag skulle spola knäppte jag mina byxor, medans jag knäppte byxorna stängs toalocket. Spaken för taletten dras upp och spolar toaletten, utan att jag gjort. Otroligt men sant.

Jag har vänner där de även gjorde misstaget att bara avbryta spelet utan att fråga. En utav mina vänner spökade det med för efter han hade spelat spelet. Om jag minns rätt kunde han se en skugga gå förbi ett antal gånger och höra steg.

Min mammas väninna och jag satt och pratade en dag. Vi kom in på samtalet spöken och slank in på anden i glaset. Hon varnade mig att jag aldrig skulle köra den leken. Jag berättade att jag redan hade gjort de. Hon blev kritvit i ansiktet och berättade att det var det hemskaste hon gjort. Hon vägrade berätta vad som hände den kvällen. Det var nog lika bra det eftersom jag är väldigt lättskrämd. Hon sa även med att det man gör när man spelar anden i glaset är att man kontaktar de onda andarna.

Finns det någon annan som har kört anden i glaset, hände det märkliga grejer?

Anden i glaset är något jag tycker är väldigt intressant. Jag gillar mystik.


Kommentarer
Postat av: Anonym

jag körde det också när jag var liten, glaset flög iväg, sen dess har ja aldrig vågat göra de igen!

2009-08-31 @ 14:54:28
Postat av: Nina

jag har kört det, flera gånger faktiskt. vissa gånger har vart bra&andra dåliga men nyfiken som man är har man fortsatt att gjort de :$ har dock inte kört det på länge nu :p

2009-09-15 @ 18:41:06
URL: http://niinakarlsson.blogg.se/
Postat av: Ida

DET VAR JU DU OCH JAG! oj shit.

2009-09-15 @ 22:09:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0